fredag 24 september 2010

SKRÄCKEN


Efter en dag i skolan möts jag av skräcken utanför vår hiss. Ni förstår, efter att ha gått i 10 minuter i över 30 graders värme med över 95% luftfuktighet, fått ett 20-tal kinesiska axlar i mina armbågar,  paraplyn i ansiktet, tvingats gå bakom 7 kineser på rad som går 5 gånger så långsamt, fått vatten på mig från alla luftkonditioneringsapparater som sitter utanför husen, så är jag en väldigt enkel människa. Jag vill in så snabbt som möjligt i den semi-konditionerade hissen och snabbare än blixten komma in i vårt skrymsle där Klara maxar ACn så vi inte har en grad över 15.
När jag skriver det här slår det mig att det kommer bli svårsålt här hemma på Ankarevägen 10 att få oss att delta i No Air-Con night for the environment, eller om det var hour.
Nåja, tillbaka till skräcken. Det var nämligen en folksamling utanför hissen som skyfflade in en massa stolar till höger och vänster. Snabbt insåg jag att det skulle ta alldeles för lång tid att komma till Paradiset på 15 grader och började smått fundera på alternativa lösningar.
Dock förhandlade jag till mig en gräddfil in i hissen med villkoret att jag hjälpte till att lasta av stolar på en våning. Det här beslutet visade sig senare vara ödesdigert och ledde till skräcken2.
Det visar sig att i de nedre våningarna på vår byggnad huserar ett sällskap som kallar sig för Shepherd Community Church och där finns bland annat en kyrka och en kristen skola.
Nu kanske ni undrar varför det är skräcken och till en början kände jag mig lugn över det hela, jag tyckte nästan att det var lite trevligt med en skola och annat i byggnaden.
Men snabbt så började jag undra vad Shepherd är för någon slags kristen organisation. Mina tankar vandrade allt närmre ordet sekt och efter att ha känt på det ett tag bestämde jag mig för att det här myket väl kan vara en sekt.
Så skolan som kändes lite trevlig till en början kändes helt plötsligt hemsk. Jag är rätt säker på att endast kristna förklaringar på världen godtas där och gärna den lite strängare varianten. Människorna i sekten tvingas underkasta sig Gud och får inte leva efter sin fria vilja. Olikhet accepteras inte och vid uppvisande av sådant beteende utdelas hårda reprimander. Kort sagt är likheterna med sekten och Sverigedemokraterna rätt stor. Nej, nu var jag kanske elak mot sekten.

Så nu återstår ju frågan, är det sekten som äger vår byggnad? Sponsrar vi sekten med vår skyhöga hyra? Är vi isåfall automatiskt medlemmar av sekten och vilka fördelar kan vi få av det?
Som ni förstår är frågorna många men svaren få i det här stadiet.

1 kommentar:

  1. Låter som ett tufft klimat, hoppas det är lite bättre när vi kommer. Kolla upp det dä med sekten och skolan, stackars barn som måste gå där! Hur är det med era gemensamma utrymmen och övriga hyresgäster i huset?
    Skype när?
    Många kramar till er båda, här är det både Kulturnatt och Kulturkalas idag

    SvaraRadera