torsdag 2 september 2010

Hej,

Nu har skolan börjat mer på riktigt. Idag påbörjade jag en väldigt intressant kurs om Kina och Hong Kongs ekonomiska utveckling, både den historiska och framtida. Vi kommer bland annat att ha debatt med en av Kinas högsta ekonomiska ledare om hur landet ska tackla och motarbeta de allt ökande inkomstklyftorna. Även en av vår tids största ekonomer Gregory Chow kommer att komma förbi och hålla i en föreläsning.
Kort sagt, närmre himlen än såhär kommer jag knappt.
Jag har ännu inte valt alla mina kurser, står fortfarande och väger om jag ska läsa mandarin eller inte. Tyvärr blir mitt schema väldigt mycket sämre om jag väljer att läsa det så vet inte riktigt hur värt det är. Dessutom så pratas det med kantonesisk dialekt här men alla tecken är dock samma. Kom gärna med synpunkter.
Klara har även varit förbi skolan och kollat in. Först stannade hon dock ett tag på det gigantiska shoppingmallet som man måste gå igenom för att komma till skolan från tunnelbanan.
Det har minst 300 affärer (snarare en underdrift än överdrift) och de flesta är luxury-brands som Marc Jacobs, B&O, Brooks Brothers, R&L, etc vilket gör att studiemotivationen alltid blir större på väg in till skolan. Såklart även distraktionerna så jag tror det är ett nollsummespel.
Mallet har även en stor isrink med professionella tränare och en läktare. Detta är trevligt att sitta och titta på när man äter vid någon av de närliggande restaurangerna. Även det här kan bli en framtida distraktion om jag kan hitta några små kineser att lira hockey med (Klara har lovat att stå i mål).










1 kommentar:

  1. Hej
    Låter bra att du verkar nöjd än så länge med studierna, hur ser en dag/vecka ut för dig.
    Kul med alla bilderna som ni lägger in. Får kanske prova isrinken när vi kommer, jag kan ju lära ut mina värmlandshopp!
    Kram

    SvaraRadera