torsdag 23 september 2010

EN FUL FISK

jag och martin sprag iväg till mcdonalds på en liten kvällsvisit nu precis efter det senaste inlägget. jag provade en ny spännade fiskrätt som jag redan har glömt bort vad det heter. japansk sesammajonäs skulle den innehålla. martin played it safe och tog en big tasy (meny, själv tog jag a la carte. detta eftersom vårt dagliga träningspass, vi köpte faktiskt varsitt hopprep igår, avbröts redan innan det börjat) sjävlklart tog vi också vars sex chicken mcnuggets som vanligt. 
i alla fall, vad jag skulle komma till var att jag som vanligt var på vippen att beställa en apensinjos från minute maid, coca colas eget märke. men idag bet jag mig i tungan och pressade istället fram "and a small coke zero, please". anledningen till detta ska jag berätta nu: för några dagar sedan traskade jag och martin som vanligt till närmaste seven eleven för att fylla på frukostförrådet. den sedvanliga limpan rostebröd inhandlades men av någon outgrundlig anledning hade vi båda råkat ta på oss spenderbyxorna och vi tänkte därför festa till det med ett paket jos. efter noggranna prisjämföringar och hemliga överlägganden kom vi fram till att en flaska apelsinjos från minute maid var det bästa valet. vi betalade och började traska hemåt när vi såg en folksamling på fotbollsplanen som ligger mitt emot vårt hus. vi skyndade dit och såg till vår förtjusning att det fanns en liten scen längst bort på den bortre långsidan. på denna scen stod några kineser och dansade lite käckt med färgglada band. vi slog oss ner i skuggan på läktaren och betraktade skådespelet. jag tog några välbehövda djupa klunkar jos från vår medhavda flaska och tyckte plötsligt att livet i hong kong inte var så tokigt när allt kom omkring. efter uppträdandet gick vi vidare hem, lite gladare och mer tillfeds än då vi lämnade lägenheten.
väl hemma tillredde vi våra PB&J-mackor i vanlig ordning och satte oss ner vid vårt lilla bord för att avnjuta vår frukost. vi drack båda girigt upp apelsinjosen och när den sista droppen lämnat flaskan satte vi oss belåtet tillbaka och tittade ut över vår sovjetiska innergård. det hade varit en riktig brakfrukost och vi vad glada över att vi spenderat några kronor extra och fått riktig apensinjos till våra mackor, istället för lite ljummet vatten vilket var det som brukade serveras. av gammal vana greppade jag flaskan för att kolla hur mycket apelsiner josen faktiskt innehöll, någon som jag senare kom att önska att jag gjort redan i affären. längst nere i kursiv stil läser jag nämligen "contains fish product". CONTAINS FISH PRODUCT!?!?! VI HAR ALLTSÅ BÄLJAT I OSS APENSINJOS INNEHÅLLANDES FISK!! hua, jag ryser fortfarande när jag tänker på det. apelsinjos till fisk kanske jag kan sträcka mig till att förtära, men apelsinjos med fisk vägrar jag bestämt.
hur i helvete, pardon my french, kan man ha fisk i jos? det är inte logiskt någonstans. sitter de på hängbroar och rensar fisk över stora kar med jos? har de stora akvarier med fisk och jos i? låter de fiskarna ta små välbehövda kurbad i jos? begraver de döda fiskar i jos? HUR KOMMER FISKEN I JOSEN? 
så mycket vet jag i alla fall, fisk är inte någon smakförhöjare i apelsinjos.


PEACE
KÄRLEK
KLARA

ps. jag har löst bokproblemet, tillfälligt i alla fall. jag har nämligen tvingat martin att låna böcker ur "lilla huset"-serien på run run shaw-bibblan. igår fick jag lilla huset på prärien, som jag redan läst ut så imorgon ska jag skicka dit martin för att låna fler. det är tur att de har självbetjäningsdiskar för det hade varit smått pinsamt för martin att lämna fram 67 stycken superseriösa komplicerade finansböcker och "lilla huset vid plommanån" till en sur bibliotekarie. he he, man kanske ska göra detta till en business och bara tvinga honom låna chick-lit, harlequinromaner och "lilla huset"-böcker? all the evil in the world is nothing compared to me. nej förlåt, jag bara skojade älskling! ds.


2002-08-17-snakehead.jpgmain_photo_newproducts_orangeade.gifFISK + APENSINJOS = INTE DEN BÄSTA IDÉEN SINCE SLICED BREAD

2 kommentarer:

  1. Anna Rading Ploman24 september 2010 kl. 00:41

    Låter som om jag får kontakta generalkonulatet och påminna om införselregler för mat till Hong Kong, när inte ens josen är ett säkert kort!
    Take care!

    Mamma

    SvaraRadera
  2. Anna Rading Ploman24 september 2010 kl. 00:47

    PS
    Martin
    Vill du att vi tar med böcker till Klara så att du kan fortsätta framstå som den seriösa student du är????
    Kram
    Anna

    SvaraRadera