onsdag 22 september 2010

HÅNG KÅNG 2.0

igår kväll låg jag och plöjde igenom våra två guideböcker från pärm till pärm. inte så mycket för att det intresserade mig närmvärt som för att mitt enda andra alternativ var "the big short". som seriöst handlar om hur man kan shorta mortage bonds i usa. tror jag. behöver jag påpeka att det är martins bok? nej jag tänkte väl det. i alla fall när jag var på sista sidan i den sista boken stod det en liten notis om att man kunde dricka kranvattnet i hong kong. 
detta hade inte påverkat mig om det inte hade varit för att jag, som den ex-kenyan jag är, lärt mig att det inte är smart att gambla och dricka kranvattnet när man är tveksam på dess kvalitet. det är lite som att spela rysk roulette fast med kulor i alla fack revolvern. så en dag när martin hade tagit med sig nycklarna till lägenheten och porten till skolan och jag försmäktade i skrymslet så kokade jag upp vatten, väntade på att det skulle svalna, hällde upp det i glas och satte i dem i kylen och väntade på att vattnet skulle bli kallt, eller i alla fall ljummet. en procedur som tog si så där 6 timmar totalt. än en gång så känns det som att hong kong skrattar mig rakt upp i ansiktet.
kranvattnet smakar i och för sig mer klor än badvattnet på högevallsbadet så vi kommer nog fortsätta med våra charmiga femlitersdunkar. 


just nu är klockan 17.27, martin ska till skolan om en halvtimme och jag tänkte åka till harbour city och leka civiliserad. alltid lika trevligt.


PEACE
KÄRLEK
KLARA

1 kommentar:

  1. anna rading ploman23 september 2010 kl. 00:58

    Det låter klokt att fortsätta köpa vatten även om det till viss gräns kan vara välgörande för magen?!
    Vi får nog packa med lite alternativ litteratur på vår färd till Hong Kong, så att du inte får fler originella ideer. Med hänsyn till senaste matchreferatet Martin versus boktanten verkar han ha fullt upp redan, eller?
    Kram
    Anna

    SvaraRadera