tisdag 7 september 2010

ONLY IN HONG KONG

när jag skulle sova igår natt (okej hong kong-dygnet och jag är inte vänner så det var snarare morgon) kom jag och tänka på alla lustiga saker som verkligen bara finns i hong kong.


det finns kallar på martins skolbibliotek run run shaw (bara namnet förtjänar nästan ett eget blogginlägg) som har till enda arbetsuppgift att gå runt i bibblan och bära skyltar som det står "quiet please" på. only in hong kong my friends, only in hong kong.


går du runt på stan en dag (okej nu ska vi inte överdriva, det finns ingen som kan gå runt på stan en dag utan att dö av antigen värmeslag eller något annat trevligt. vad jag syfar på är de fåtal meter man halvspringer mellan alla stora malls och affärer) ser du inga och jag menar verkligen  i n g a  hundar. nu tänker ni säkert men hallå det finns ingen i hong kong som har en hund som husdjur, i hong kong äter man hundar, men faktum är att det finns väldigt många hundägare i hong kong. den enda skillnaden är att man bara rastar sin hundar på natten, typ mellan klockan ett och fyra-fem. jag är helt alvarlig, går du ut på hong kongs gator mellan dessa klockslag så kryllar gatorna av hundar. varför? ingen aning. jag säger bara only in hong kong. 


så till något helt annat, i'm not sure if this is actually true or if blogspot is only trying to boost my ego but apparently we have some readers in canada, the us and the uk. i'm not sure if you are fellow expats (god i love saying that) or if  you are canadians, americans and englishmen (if you are i hope that you use google translator or this blog doesn't make any sense at all) but i'd like to welcome you to the blog. 
canadians, we love you! my sister and i are always trying to discuss giles blunt, a super famous (or so we like to think) writer from canda, every opportunity we get, but this far it hasn't gone that great. i'm not sure if we haven't targeted the right group of people yet or if no one in fact knows who he is, but we refuse to give up. 
americans and englishmen, off course we love you too! i mean what would the world be like if we didn't have pb&j sandwiches or tea. 
(you are more than welcome to leave a comment on this post to let me know if i should write some more english posts of if i'm just making a fool of my self) (which coincidentally wouldn't be the first time ha ha)


tillbaka till verkligheten. nu ska jag äta en macka med jordnötssmör och hallonsylt (pb&j=peanutbutter and jelly=jordnötssmör och sylt för oinvigda) och vänta på att martin ska bli klar med att beställa en bok till skolan så att vi kan se en film. 




PEACE 
KÄRLEK
KLARA





1 kommentar:

  1. Hej
    Missade detta inlägg i går, det är ju så mycket att hålla reda på. Jag tycker kineserna verkar attackera arbeslösheten på ett offensivt sätt! Något att ta efter för Sverige. Det skulle ju kunna vara något för alla som tvingas jobba efter pesnsionsåldern, jag menar om man inte kan gå så kan ma ju alltid rulla runt i en stol och skylten kan man väl binda fast på något sätt. Hur hög är arbetslösheten förresten i Kina?
    Det känns skönt att var en vanlig hundägare som kan gå ut med hunden på dagtid, en annan är ju särdeles kvällstrött. Fast just nu kan jag tänka mig vad som helst, bara Hanna hänger med ett tag till. Och det verkar faktiskt så, tack och lov.
    Så kul att ni har läsare i Kanada och England. Du kan kanske kolla med Ripa om vi har släkt där. Han har ju koll och gillar att blogga. Du kan ju tipsa honom om er blogg. Det blir fler och fler vänner som vill ha adressen till bloggen. Senaste önskan kom från Kerstin Beirup (Arkander).
    Ha det så gott, vi saknar er, så det får bli lite skype idag tror jag bestämt.
    Puss från Mami

    SvaraRadera