onsdag 8 september 2010

OM DU VAR JAG

idag hade jag tänkt bjuda på en helt drös bilder! jag tror nämligen att det är viktigt med bilder i en blogg. så att läsaren kan relatera till bloggen och känna sig som en del i den stora varma bloggatmosfören. kanske till och med så får bilderna det att kännas som att man nästan är där, man känner igen vissa gator och byggnader och kan muttra för sig själv där hemma i sverige att ´hänger de bara på langham, till och med jag är trött på det´. 
men internet och jag hade olika agendor. så istället kan vi göra en visualiseringsövning. något som kanske är bättre än bilder. är ni med mig? okej då kör vi. 
slut dina ögon och koppla bort allt runt dig. låt alla vardagliga tankar försvinna. föreställ dig att du sitter på en liten turkos plaststol vid ett vitt litet bord framför ett fönster. i bakgrunden hörs, förutom surrandet från air conditionern, ett högt och tydligt pling! en gång i minuten ungefär. det är hissen som talar om att den stannat vid någon av de fjorton våningar som finns i huset du befinner dig i. du tittar ut genom fönstret och låter blicken vila på de höghus som du ser framför dig. för en sekund tror du nästan att du hamnat i forna sovjet, husen är gråa med minimala fönstergluggar med galler framför. det ligger sopor överallt och utanför vajre glugg hänger en klädlina fylld med kläder som vi i sverige inte ens hade tyckt dög till att måla om sommarstugan i. solen kommer aldrig ner på denna bakgård, den syns överhuvudtaget väldigt sällan här i hong kong. den är alltid gömd bakom ett tjockt lager smog. du sniffar lite, nästan som en hund som söker vittring spärrar du upp dina näsborrar och försöker placera de unkna dofter som sökt sig in i din näsa. det luktar lite offentlig toalett blandat med vaniljdoftljus från ikea. plötsligt hör du ett annat pling!, det är din macka som rostats färdigt i den minimala ugnen som står på en minmal hylla i det minimala köket. du tar ut den och skrapar av det brända på undersidan, det blir alltid svarta streck från gallret den legat på. du brer den med jordnötssmör och hallonsylt och lägger den på en av de två tallrikana köket utrustats med. med tallriken i ena handen och ett glas ljummet vatten i andra går du de tre stegen som krävs för att du ska vara framme vid sängen. du tuggar på den torra mackan och sköljer ner den med vatten samtidigt som du startar upp datorn. du lägger upp benen på sängen, placerar på datorn på magen och får plötsligt en snilleblixt. du knapprar in htmladressen uppe i webläsaren. klickar dig vant runt och vips är du framme. du tar ett djupt andetag och skriver; hej kära bloggläsare, idag tänte jag att ni skulle få känna hur det känns att vara i världens mest spännande stad. hong kong.




PEACE
KÄRLEK
KLARA



 

1 kommentar:

  1. anna rading ploman9 september 2010 kl. 04:22

    Klara !
    Jag fascineras över din förmåga att hålla humöret uppe! Får du bara en halvt vidbränd macka med jordnötssmör och sylt så leker livet igen! Fortsätt med det! I alla fall kan jag meddela att vi kommer till Hong Kong den 30 sptember och stannar till den 10 oktober, så då kan vi ju med egna ögon kolla allt du skriver om! OM du sen använder lite större stil blir det lite enklare för "di gamle".
    Hälsningar från Ring Ring som var inne för en stund sedan och bjöd in oss på middag. Skall introducera henne till din blogg, hon är ju pigg på det mesta.
    Nu måste jag fortsätta på min tråkiga PM som jag höll på med innan.
    Ha det!
    PUSS mamma

    SvaraRadera