torsdag 9 september 2010

Kampen om böckerna

Jag har äntligen valt mina kurser och nu har jag börjat införskaffa den kurslitteratur som hör till varje kurs.
I måndags gick jag till skolans bokaffär efter en föreläsning för att inhandla den viktigaste boken till den kursen.
Skolan har en riktig bokaffär där allt möjligt säljs och en provisorisk disk utanför denna där kurslitteratur till alla kurser säljs till den 16e september.
Jag gick fram till disken och gav fram ett papper där bokens titel stod. Direkt fick jag svaret "Sold out" och inget mer.
Jag blev genast besviken eftersom jag varken känner till bokaffärer online eller vilka andra som säljer kurslitteratur så direkt när jag kom hem slängde jag mig framför datorn och började googla. 
Skulle jag köpa boken online från Hong Kong skulle den kosta 1700:-, billigaste alternativet jag hittade var att köpa den från England för 800:- och sen få den skickad hit vilket skulle ta ca 14 dagar.
Nästa dag engagerade jag en lärare i frågan om tips på bokaffärer men tyvärr fanns den inte i någon av de rekommenderade affärerna.
Så idag gick jag fram till min lärare i den aktuella kursen och lade sorgset fram mitt problem. Alla lärare här är väldigt engagerade så han sa att han skulle försöka få bokaffären på universitetet att beställa in en ny och samtidigt se sig om efter andra möjliga lösningar.
Nöjd med mitt svar men fortfarande oviss om bokens framtid sitter jag och väntar på att föreläsning ska börja. 
Plötsligt öppnas dörren och min svenske kurskamrat vandrar in visslandes med en påse från bokaffären i handen.
Inte nog med att han har fått tag i boken med stort B, utan han har dessutom köpt den för mindre än 5 minuter sen.
Jag frågar snabbt om han kan följa mig ner till bokaffären med sin bok, meddelar läraren att jag löser problemet själv och sen springer vi ner.
Snart står jag framför mitt största hinder igen, tjejen bakom disken.
Jag visar upp boken med stort B och frågar snällt om den finns kvar.
Tjejen bakom disken börjar på meningen sold out, tittar snabbt på min kompis och tittar tillbaka på mig igen.
Hon får mitt bredaste leende som säger, du är avslöjad.
30 sekunder senare står jag med mitt alldeles egna exemplar av boken i handen och 300:- fattigare (väldigt billigt att köpa böcker av skolan). 
Efter föreläsningen kommer jag på att jag vet en bok till (till en annan kurs) som jag måste köpa och springer igen ner till bokaffären.
Lämnar fram en lapp med bokens titeln till min kära vän bakom disken.
Hon tittar på lappen, tittar upp på mig, ser att jag kommer själv den här gången.
- Sold out


Jag försöker efter konstens alla regler få henne att ge mig boken men vet nu att det bara ett sätt fungerar. martin vs. kinesen bakom disken, 1-2, men imorgon kommer jag att utjämna.





2 kommentarer:

  1. Hmm, påminner mig om när jag skulle starta mina medicinstudier i Reykjavik på Island hösten 1974.Först på schemat stod kemi. Jag gick på föreläsningen och det enda som stod på kollegieblocket (nyinköpt av mamma) var ett ord som återkom hela tiden: efnafrae∂i. Som betyder just"kemi".........Jag insåg att jag måste införskaffa läroboken, på engelska gudskelov,snabbt och begav mig till landets enda bokhandel. Dessvärre var boken slut. De skulle kunna ordna en ny tills efter jul.
    Nåväl, jag började laborera på kemilabbet i vit rock med blygsam framgång. Efter fyra dagar fick jag telegram att jag fått en studieplats i Tyskland. Jag ställde in provrören, tog av rocken och tog mig hem till Sverige. Packade om resväskan till mer kontinental klädsel och begav mig omedelbart med tåg till Tübingen. Men det är en annan historia.
    Ha de!
    Frippe

    SvaraRadera
  2. Anna Rading Ploman9 september 2010 kl. 04:42

    Här har vi en till som sprudlar av positivism. Jag tror rent av att ni smittat varandra du och Klara! Din beskrivning är obeskrivbar! Tala om hinder...MEN jag tror inte du ska ta efter Frippe. I hans fall var det inte bara bokbrist som ledde till flytten tll Tyskland, vi har matats med historier om allt från skörbjugg till 100 % inflation som åt upp studiemedlen. osv osv. Och eftersom du redan har en taktik på hur du ska få tag i nästa bok, så hoppas vi att allt löser sig till det bästa!
    Hör av dig om det är något vi kan fixa här och ta med oss när vi kommer.
    Kram
    Anna

    SvaraRadera